Днес малко хора са чували за Марлене Дитрих. През 30-те години на миналия век, обаче Дитрих е легенда на Холивуд. Красива, талантлива, певица, актриса и откровено бисексуална. “Синият ангел” на световното кино не оставя никого безраличен. С присъщата си провокация, Марлене е носител на хибридна сексуалност близо 100 години преди светът да заговори открито за това.
Секси блондинка, облечена в мъжки дрехи, раздаваща целувки на жени пред камера, Дитрих е пионер в сексуланата революция. Дрезгавият й глас с лека перверзия в него, натежалите клепачи над примрежения поглед са запазената й марка, която я превръща в нарицателно за съблазън. Всичко това би било напълно достатъчен нейн принос към световното културно наследство, но Марлене успява да изненада обществеността отново. Вярна на бунтарския си дух, водена от чувство за военен дълг, възпитано от семейството ѝ, Дитрих се озовава на фронта на Втората световна война. През деня повдига духа на войниците с песни и танци, а нощем кани в рая само избраните, за да им подари незабравим миг на докосване до богиня и мегазвезда като нея, преди да срещнат смъртта.
“Коя е била Марлене Дитрих?” въпрос, чийто отговор трудно успях да открия. Източниците са малко и оскъдни, но все пак достатъчни, за да добием представа за човекa отвъд легендата. В следващите редове ще споделя с читателите си малко факти и не само 🙂
Произход и ранни години.
Мария Магдалене Дитрих е родена през 1901ва г. в покрайнините на Берлин. Баща ѝ – Луиз Ото Дитрих е полицейски офицер, а майка ѝ – Елизабет Йозефине Фелзинг е от заможно семейство, което притежава фабрика за часовници. Мария е по-малката от двете дъщери на семейството. След смъртта на баща ѝ през 1911г, Елизабет се жени за близкия приятел на съпруга си, Едуард фон Лош, който също умира рано. Мария Дитрих слива името и презимето си и се представя като Марлене.
По – късно в мемоарите си, дъщерята на Марлене Дитрих – Мария Рива ще разкаже за баба си, че е била деспотична майка, чието поведение ще окаже силно влияние върху характера на бъдещата звезда.
Марлене учи цигулка в девическото училище. Кариерата ѝ на цигулар е прекъсната в зародиш поради травма на китката. Артистичната хубавица се увлича по театъра и поезията. Участва в театрални простановки, озвучава неми филми с цигулката си, изявява е като кабаретна певица в Берлин. Според дъщеря и Мария, в онези години в Берлин нетрадиционната сексуалност се е счита за нормална. Гей баровете, баровете за бисексуални и транс хора са навсякъде. Именно по тези места Марлене се е забавлява редовно.
Холивуд и още нещо.
Следва покана за първия й филм “ So sind die Manner”(“Такива са нравите”), а по – късно на снимачната площадка на “Tragödie der Liebe”(“Трагедията на любвота”) среща съпруга си – продуцентът Рудолф Зибер. Двамата остават женени до смъртта на Рудолф през 74-та, но Марлене има неконвенционално виждане за брака. Бракът им е сред първите отворени такива в Холивуд. Рудолф никога не оронова авторитета на съпругата си. Плътно до нея, понякога дори изпълняващ функцията на иконом за Марлене и любовниците ѝ. Зибер се грижи на любовната ѝ кореспонденция с други мъже и жени, а понякога е принуден да забавлява изгорите на жена си. На свой ред Марлене поощрява връзката на съпруга си с любовницата му – Тамара (близка приятелка на дъщерята на двойката от детството) и дори им купува имение в, което да живеят. “ Тя беше уязвимо същество, но те я унищожиха помежду им.” казва Мария Рива за любовницата на баща си в интервю пред Даян Сойер през 1993г. Огорчената дъщеря допълва, че ги осъжда за това, че са принудили Тами на направи над 15 аборта, за да не навредят на кариерата на мегазвездата. След това са я убеждавали, че вината е нейна понеже е забременяла. Тамара умира в лудница.
Големият пробив в Холивуд за Марлене идва след срещата ѝ с режисьора Йозеф фон Щернберг. Ролята на Лола Лола в “Синия Ангел” я прави международна звезда и носи номинация за Оскар. Следващите филми на дуото – “ Мароко” , “Шанхай експрес”, “Алената императрица”, “Градината на Аллах” и разбира се “Дяволът е жена”, превръщат Марлене в най-високоплатената актриса в Холивуд. Налагат имиджът й на фатална, мистериозна, дръзка, силна и хиперсексуална жена. Щернберг е майстор на осветяването на филмите си. Сенките падат върху лицето на Дитрих така че да подчертаят женствеността и унесения и поглед. Умение, което Дитрих ще усвои и използва при изявите си като певица. Разбира се двамата са повече от колеги, което води до краха на брака на режисьора. Съпругът на Марлене я защитава публично като заклеймява слуховете като неверни. По думите на Мария Рива, по време на снимки Марлене често се заключва с някои от любовниците си в гримьорната пред очите на влюбения Щернберг. “ Всички знаехме, какво означава това” допълва понякога жлъчната към майка си Мария.
След заснемането на последния им филм “Дяволът е жена” двамата се разделят в житейски и професионален план. Като според Рива, Йозеф се обръща към възлюбената си с думите “ Това ще бъде последното нещо, което ще ти дам”. Отново според Мария, майка й отвръща с ледено мълчание и безразличие. Умението на Щернберг да извлича от Марлене най-добрто и да я показва дяволски красива, в комбинация с вроденият ѝ усет към мода, аксесоари, камъни, пайети и пера превръщат филма в триумф на естетиката и красотата. Изграждат образ, около който Дитрих ще гради легенда до края на живота си.
Съдбата среща Ерих Мария Ремарк с неговата “пума” Марлене Дитрих през 1937-ма година. Писателят се влюбва безнадеждно в нея. Сравнява първата им среща с “…удар от гръм, избухване на изгрева”.
Двамата имат връзка 3 години, която приключва с нежеланието на актрисата да се разведе. На всичките му 300 писма, тя отговаря едва с 20. За връзката им Мария Рива разкрива в интервю: “ Тя беше актриса в живота, по – добра от колкото на сцената. Даваше на мъжете това, от което имаха нужда. Оставяшe Ремарк да пише в уединение, уверяваше го, че обядът му ще го чака, когато е готов. След това затваряше тази врата и отиваше право при Кенеди.”
Ремарк не е единственият писател паднал в мрежите на красивата актриса, рецитираща Кант редовно пред очите на влюбения творец.
Хемингуей и Дитрих изживяват своята платонична любов.
Никога не успяват да се засекат. Когато той е свободен, тя е влюбена в друг и обратното. Въпреки това между тях има страст, доловима в изпепеляващите им писма. Хемингуей дава ръкописите си за прочит на Марлене, което никак не се нрави на колегата му Ремарк.
Но Ерих Мария Ремарк истински ревнува от Жан Габен. И има защо. Актьорът е голямата любов на Марлене Дитрих. Когато умира през 1976та г, Марлене твърди, че с него си отива половината от душата ѝ. По думите на Мария Рива, Габен често гони своята възлюбена. “ Тя се наслаждаваше на всеки момент, въпреки че твърдеше обратното.”(има се предвид случаите в които Габен я отхвърля). Според Рива подобно нещо никога не се е слувало на знаменитата ѝ майка, именно това поддържа огъня ѝ към Жан. Той е и единственият мъж, за когото Марлен шета около печката, поднася му любими ястия и му говори на перфектен френски. След като и двамата се завръщат от войната, Габен научава, че Марлене поддържа връзка с генерал Паттън, аферата ѝ с когото започва още на фронта. Осъзнал, че Марлене Дитрих не е жена за един мъж, Жан Габен прекратява връзката им. Иконата на Холивуд до края на живота си твърди, че той е “идеалният мъж”. В апартамента, в който живее последните години от живота си, има окачен негов портрет.
Франк Синатра, Джо Кенеди, Дъглас Феърбанкс младши, Ерих М. Ремарк, Кърк Дългас, Едит Пиаф, Грета Гарбо, Роналд Колман, Джон Гилберт са само част от завоеванията на Дитрих. Любовниците ѝ са много, а желаещите я може би още повече. Години по – късно, пишейки сценирия за собственото ѝ погребение, Марлене дори споделя с дъщеря си следната идеята: тези които са спали с нея да бъдат окичени с червени карамфили, тези които твърдят че са, но всъщност не са правили секс с нея, да получат бели карамфили. Ексцентрично и в стил Марлене.
Пътят надолу.
През 70-те години здравето на звездата се влошава. Тя се оттегля от киното и започва да се изявява като певица. Обикаля целият свят с нейното “one man show”. Марлене Дитрих се движи трудно поради запушените артерии по краката ѝ, вследствие на компулсивното пушене. От боите и сешоарите косата и е оредяла, а под перуката си опъва кожата с фини щипки, постигайки неоперативен лифтинг ефект. В почивките по време на изявите и “смазва” гърлото си с шампанско, а на гърба си носи палто, тежащо 14кг. Тежък товар за едва движещ се човек. Но нищо не може да спре Марлене Дитрих от постигането на качествен перформънс.
Марлене Дитрих усеща, че е време да слезе от сцената завинаги. В последните 12 години от живота си, легендата никога не напуска парижкият си апартамент.
Не се срамува от старостта, но се бои, че именно тя може да компрометира легендата, която гради цял живот. Прикована е на легло, вечно унесена от алкохол и хапчета. Косата ѝ е опадала, зъбите ѝ са изгнили, а краката ѝ са обезобразени от много счупвания, в следствие на паданията ѝ. Отказва да бъде посещавана, освен от дъщеря си. До края на дните си флиртува по телефона. Напуска този свят през 1992г на 90 годишна възраст.
Марлене Дитрих е описвана като интелигента, креативна и напълно отдадената на работата си. “Тя не знаеше нищо друго освен работа.” разказва единствената й дъщеря Рива. “ Майка ми беше като кралска особа, когато говореше я слушаха, когато минаваше я зяпаха.” Това е харизмата на Дитрих. Зад нея обаче по думите на дъщеря ѝ се крие антисемит, расист, класист и от отвратен от “грозотата” на обикновените хора човек. Самата артистка се смята за “аристократка сред море от селяни”. Припознава като свои само живите легенди на времето и наказва с ледено саркастични коментари всички останали, дори сред елита на Холивуд. Според Мария, за майка й Грета Гарбо е била “жестока шведка с гонорея”, Чаплин бил “цирков артист от нисък клас”, принцеса Маргерет била “онова гномче”. Любимата ѝ супозитория за сън била кръстена на набедения за най-скучен човек в Холивуд според величието – Фернандо Ламас.
Въпреки странностите на Марлене, въпреки студенината ѝ и двойнствения ѝ живот, ние – съвремените жени – трябва да ѝ благодарим. Дитрих разчупва клишето за жената – домакиня. Опровергава мита, че само перфектната рокля и добре опеченият пай ни правят идеалната половинка за всеки мъж.
За красотата, за смелостта, за загащената риза в мъжкия панталон, за вратовръзката, за изкуството, за еротиката.
За всичко това благодарим, вдъхновяваща Малене Дитрих!
Източници :
https://www.vanityfair.com/hollywood/2022/06/marlene-dietrich-daughter-biography
https://www.youtube.com/watch?v=l99b0rz1RgM